Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

Naše modelové kolejiště - přestavba

Vážení příznivci vláčků, jak velkých, tak i modelových. Jak již bylo v některých článcích uvedeno, i naše sdružení vlastní několik modelových kolejišť, jedno z nich je u mne doma. Toto jsme již jednou vystavovali, ale to bylo jen krátký čas po jeho zakoupení. Bylo v dosti zuboženém stavu. Jenom stěží jsme zprovoznili dvě koleje, aby se dalo alespoň trochu předvést. Hned po této výstavě, to bylo 2.11.2008, jsem toto kolejiště převezl k sobě domů a začal jsem na něm celkovou rekonstrukci.

rekonstrukce

Foto: před rekonstrukcí

Ta spočívala v tom, že jsem skoro dvě třetiny kolejí odstranil a uspořádal jsem je zcela nově. Utvořil jsem nové seřaďovací nádraží a zastávku, kterou jsme vtipně nazvali "Řícmanice". Znalci oblasti kolem Brna dobře ví, že v obci Řícmanice není ani železniční trať, tedy ani nádraží… Zde je také malá hospůdka s názvem: "Restaurace na postrku". Po té jsem se pustil do stavby tunelu. To byl pro mne takový malý oříšek, jak ho postavit. Ale i s tím jsem si poradil. Na dřevěnou konstrukci jsem z tvrdého papíru natvaroval alespoň částečně tvar tunelu. Samozřejmě to bylo trochu problematické, protože tunel je v oblouku a mezi kolejemi bylo málo prostoru.

jedna

Foto: stavba tunelu

Potom jsem pomocí obinadel a sádry začal tvarovat krajinku. To už bylo ale po novém roce. Jelikož jsem se ocitl, tak jako mnoho dalších, na pracovním úřadě, měl jsem o něco více času na přestavbu. Navštívil jsem několikrát v Brně jeden bazar, zaměřený především na modelařinu, jak kolejovou, tak i autičkářskou. Tam jsem uviděl torzo lávky, napadlo mě, že by šlo použít na kolejiště. Tak jsem ho zakoupil za symbolickou zůstatkovou cenu a doma zkoušel umístit jako přechodovou lávku z nástupiště na tunel a odsud jsem potom udělal cestičku na rozhlednu. Konečný výsledek je patrný z fotografie.

dve

Foto: průběh přestavby

Ještě abych nezapomněl na elektrické obvody. Původní kolejiště bylo napájeno pouze z jednoho trafa, bez možností jakéhokoliv pouštění třeba jen dvou souprav zároveň. Já jsem to vyřešil tím, že jsem pomocí klávesnic a přerušení kolejí udělal celkem sedm obvodů. První kolej je napájena z jiného trafa, ostatní, včetně výhybek a přejezdu jsem propojil pomocí klávesnic.Takže při ježdění na první koleji mohu na ostatních kolejích provádět třeba posun. Těchto výhybek máme nyní třináct (původně jich bylo sedmnáct) a funkční, blikající přejezd.

tri

Foto: průběh přestavby 2

Premiéru kolejiště po přestavbě jsme měli v sobotu 14.3.2009 v Blansku, jak je uvedeno v dalším článku. Samozřejmě se našlo při této premiéře několik menších závad na kolejišti, ale tyto byly řešeny průběžně na místě. Není se ale čemu divit, protože ještě v pátek večer jsem dokončoval nějaké věci, a už nebyl čas všechno znovu odzkoušet. Samotné kolejiště ještě není doděláno na sto procent, ale hlavně, že je provozní. Do budoucna přibude ještě několik semaforů, samozřejmě mechanických a ještě jedna budova (zauhlovací zařízení).

Možná ti, co už viděli původní i současné kolejiště, se budou ptát, kolik času jsem na tom strávil. Nikde jsem si to nepsal, ale podle odhadu to bylo více jak tři sta hodin, do toho nepočítám čas nákupu a stavby domečků, které dělal Jirka Šenkýř.

Doufám, že se nyní po rekonstrukci všem naše kolejiště bude líbit a přijdou se na některou výstavu na ně podívat.

vystava

Foto: 14.3.2009 výstava

Autor: Jiří ŠIMKŮJ

Autor fotky: Leoš KNECHT

Copyright © 2009 l Design by Smajlenka