Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

9.3. Den T.G.M. - zvláštní vlak ke 158. výročí narození T. G. Masaryka vedený lokomotivou řady 498.022

Trať: Praha Masarykovo nádraží (08,44) - Stochov (10,02) - Lužná u Rakovníka (14,1) - Praha Masarykovo nádraží (16,26). Na akci možná prohlídka zámku v Lánech
Podrobnosti

V neděli 9. března se v Praze konala již tradiční cesta historické soupravy na počest našeho 1.prezidenta T.G. Masaryka. My jsme se jí zúčastnili po druhé, protože minulý ročník se nám líbil. Letos jsme počítali s tím, že nás pojede více, nakonec jsme cestu absolvovali jako loni, ve třech, jen s tím rozdílem, že tato jízda byla čistě "pánská." Jak už bývá před nočními výjezdy zvykem, sešli jsme se opět dříve, abychom doladili poslední nejasnosti a také abychom si nezávazně popovídali u pivečka. Vše se zdálo být v pořádku, až do chvíle, než nám na nádraží řekli, že náš spoj, R Pannonia, má díky stávce železničářů v Maďarsku 2 hodiny zpoždění. Pesimisticky naladěný Jirka chtěl cestu vzdát, ale nakonec jsme se rozhodli zkusit tolik chválený i zatracovaný "žlutý bus." Z Brna jsme tedy vyjížděli až ve 3 hodiny ráno. Cesta nám díky doplňkové službě této společnosti(sluchátka s hudbou)a mě ještě díky řízku, poměrně rychle uběhla a krátce po půl 6 ráno jsme mžourali do tmy na Florenci. Když nás probral ranní pražský vzduch, vydali jsme se pěšky k Masarykovu nádraží, je nedaleko AS Florenc. Tam jsme bohužel dvě hodiny zevlovali, ale toho jsme využili k zajištění jízdenek nazpět na Moravu a k malému občerstvení. Kolem 8mé hodiny ranní přistavili soupravu. V čele byla lokomotiva Albatros (498.023), za ní následovala směsice vozů od doby 30.let, až po rekonstruované rychlíkové vozy let sedmdesátých a osmdesátých, vč. označení z té doby (ČSD). Oproti původním předpokladům byl opět v soupravě řazen Masarykův salonní vůz. Ve vlaku jsme rozdali prospekty obsahující turistická lákadla jihomoravských regionů a vychutnávali jízdu. Po desáté hodině jsme dorazili do stanice Stochov, kde jsme si prohlédli prezidentskou čekárnu z Masarykovy doby a poté vyrazili pěšky do nedaleké obce Lány. Do vládního zámku nás tedy nepustili, pobýval tam nynější prezident(jsem si jist, že Masaryk by nás pozval...), ale mohli jsme vidět střídání stráže před vstupní branou. Poté jsme si zašli na dobrý oběd a z časových důvodů jsme tamní muzeum závodních automobilů viděli pouze zvenčí., muzeum Masarykovo jsme však cestou zpět do Stochova nevynechali. Jeho expozice obsahovala fotografie a sochy z Masarykovy doby, jeho busty, i obrazy. Z blízkosti jsme si mohli prohlédnout i tehdejší prezidentskou vlajku. To vše díky výročí zcela zdarma, což nás překvapilo a potěšilo. Vyměnili jsme si pár slov s pracovnicí muzea a pokračovali do Stochova, kde jsme navštívili opět Masarykův salonek, protože nám tam pózovali členové klubu přátel voj. historie v četnických uniformách.
Po cestě zpět do Prahy, jsme v soupravě navštívili restaurační vůz a od jeho vstřícné a příjemné posádky jsme kromě piva dostali i tyto informace:

Jde o vůz BRam 7154 85 09 000-8, ze série vozů určených jako přípojné vozy k motorovým jednotkám M296. První byl vyroben v r. 1969. Vozy s max. rychlostí 120 km/h, byly určeny pro vnitro, i mezistátní vlaky. Vnitřní uspořádání: 24míst v odd. 2.tř. vozové a 24 míst v jídelně. Provozní část představovala kuchyň, skladovací prostory a přípravna jídel. Vytápění bylo vodní, naftové, osvětlení 48V. Nejprestižnější vlak, na který tyto vozy byly nasazovány, byl mezistátní (tehdy expres) Vindobona, Berlin-Praha-Vídeň v letech 1969-72. Mívaly je také rychlíky do Karlových Varů, Chebu, Liberce a na legendárním rychlíku Bezdrev do Č. Budějovic,to jste je mohli vidět ještě v letech 1992-93.

Po stažení z provozu sloužily jako zaměstnanecké pojízdné jídelny v žel. uzlech Olomouc, Přerov, Praha a Bohumín. Dle informací jsme seděli a pili pivo v nejstarším provozuschopném jídelním voze v Česku. Oproti ranním komplikacím už zpáteční cesta proběhla podle plánu. Do Prahy jsme dojeli včas, tak jsme se klidně a bez stresů přemístili do Holešovic, odkud jsme v 18:44 už také tradičně, odjeli vlakem SC Slovenská strela, kterou obsluhuje Italská jednotka Pendolino. Tato akce i přes počáteční potíže i mírnou dopolední nepřízeň počasí, vyšla.

Jízdenka na parní vlak

Autor: Kamil Kyzlink

Prezentace ke stažení: ZDE

Fotogalerie: ZDE

Copyright © 2008 l Design by Smajlenka