Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

5.4.2008 Otevírání jara - otevírání turistické a zámecké sezony v Hradci nad Moravicí se zvláštním vlakem a lokomotivou řady 423.041

Trať: Ostrava hl.n. - Ostrava Svinov - Opava Východ - Hradec nad Moravicí a zpět.
Jízdní řád

Začátek dubna je vždy na severu Moravy zasvěcen jedné akci na opravené trati z Ostravy Svinova do Opavy a na odbočce do městečka Hradec n. Moravicí. Po loňském nadšení, kdy vyšlo počasí i návštěvnost, jsem byl samozřejmě natěšený na další ročník. I když předpověď neslibovala zrovna zázraky, spoléhali jsme na to, že je to jen předpověď a ta jak známo nemusí vyjít, a tak jsme den před akcí, opět s kolegou Zdenkem, tentokrát bez ženské(a bez tabáku), vyrazili na Ostravu. Azyl nám poskytla má hodná teta, co bydlí v blízkosti hlavního ostravského nádraží, škoda jen, že onen vlak začínal, stejně jako loni ve Svinově, ač původní předpoklad byl, jet právě z hlavního nádraží. Ale ouha!Jiných věcí bylo víc... Neberu-li v potaz maličkost, že jsme se v sobotu ráno maličko zamotali v ostravských ulicích a na Svinov doběhli asi ve čtvrt na 9(odjezd vlaku byl stanoven na 8:20), určitě nás překvapilo, hlavně Zdenka, že nad perony nestoupal sloupec šedého dýmu, zvěst parní jízdy, ač zvláštní vlak na elektronickém displeji vypsán byl. Když jsme vyběhli schody na určené nástupiště, na kolejích sice stála historická lokomotiva-ale elektrická, z počátku 60tých let minulého století. Za ní místo slibovaných "rybáků" byly obyčejné B vozy(2.třída), jaké běžně vídáme na tratích ČD.

Pravdou bylo, že v čele vlaku opravdu bylo kus historie, místo slíbené páry vlak tedy vezla elektrická lokomotiva řady E499.004, vyrobena v roce 1963, závodem V.I. Lenina v Plzni, s uspořádáním náprav Bo-Bo, proto se jí přezdívá též "Bobina." Tahle svižná holka uháněla se soupravou až do stanice Opava-Východ, kde byla odpojena, protože na Hradec jak už víme z minula, není elektrifikace. Vlak tedy převzala sice historická, ale dodnes sloužící motorová lokomotiva řady 749.214-3, známá jako "Bardotka" Někdy též "Berta." V Hradci na zámku byl opět program pro návštěvníky, ale my byli tak trošku zklamáni z vývoje situace, že jsme se rozhodli odjet normálním spojem zpět do Ostravy, kde jsme nechali naše auto a zvládnout ještě návštěvu hornického muzea Landek. Náladu nám malinko zvedl zelený bus Karosa ŠL11 z roku 1980, který by, myslím si, daleko více rozplesal našeho pana předsedu. Ten však s náma nebyl, ale jistě u čepování piva škytal, jak jsme na něj mysleli. "Ešelou" jsme se chtěli i svézt, ale díky velkému počtu zájemců o totéž, jsme to vzdali. No kolem poledne jsme opustili městečko Hradec pravidelným osobním vlakem složeným z vozů řady 810, známý to "Orchestrion" a tím dojeli zpět do Opavy, kde jsme měli štěstí a chytli osobní vlak do Ostravy v podobě jednotky řady 471 025-7, s honosným názvem "City Elephant" Nutno říci, že tato jednotka má opravdu sloní tvary. Železničáři jí říkají "Ešus," já, protože jsem s touto jednotkou přišel do styku již dřív jsem jí dal jméno "rakev" a Zdenek, co ji okusil prvně ji dal přiléhavý název-"Cihla." Interiér vozů je příjemný, vlak má elektronický infosystém pro cestující, je velkoprostorový a má i oddíl první třídy. Jízda je rychlá a bezhlučná, jízdní vlastnosti výborné, jen ten tvar se mi prostě nelíbí.

V Ostravě jsme vyhledali hornické muzeum. Jde o bývalý důl na černé uhlí s názvem Landek.Uhlí se v něm těžilo asi od konce 13.stol. a důl přežil uhlobarona Rotschilda i éru německých vojsk. Vlivem uzavírání šachet na severu Moravy v 90.letech minulého století, se i kola jeho těžní věže zastavila. Nezastavil se však ruch a vznikla tady krásná expozice hornictví. Hned u vchodu se nám rozjasnily tváře. U brány stála parní lokomotiva řady 317-123, jejímž vlastníkem bylo OKD Ostrava. Za ní byly dva vozy na uhlí, jaké vlastně lze vidět ještě i dnes. Lokomotiva byla přístupná, hned jsme ji tedy obsadili a rozebírali, co lze vidět. Je to krásný pocit na vše si sáhnout nerušeně když se za vámi netlačí stovky dalších lidí jako na nostalgiích. Poté jsme se vydali areálem dolu k budově s těžní věží, u které jsme nalezli koleje o rozchodu 600mm a na nich spousty důlních lokomotiv, od nejstarších, až po novější. Opět vše volně přístupné k vyfocení a prozkoumání. A po tom všem jsme vlezli do budovy, ještě s dalšími lidmi a s průvodcem jsme replikou těžní klece "sfárali" asi 20 metrů pod povrch, kde byla asi 1500m dlouhá, pěší, okružní expozice historie těžby uhlí. Bylo to velmi zajímavé, už jen díky bodrému průvodci, který vedl výklad jadrnou ostravštinou. Prohlídka trvala asi hodinu a když jsme vyfárali na světlo, drželi jsme se postupem starých havířů a zapadli do "Harendy," protože nám vyhládlo.

No a byl čas pomýšlet na návrat na jih Moravy. Naši ostatní členové Yore už byli napjatí na historky z cest a my se Zdenkem jsme měli v plánu ještě někde vyfotit průjezd zvláštního vlaku, při návratu z Opavy. To se nám také podařilo a my plni mnoha dojmů a zážitků dorazili kolem sedmé večer do naší domoviny.

Můžu říct, že na ten šok s elektrickou Bobinkou se akce velice zdařila a my byli spokojeni.

Jízdenka na parní vlak

Fotogalerie: ZDE

Autor: Kamil Kyzlink

Copyright © 2008 l Design by Smajlenka