Kolejová - občanské sdružení příznivců kolejové historie a současnosti

1.12.2007 MIKULÁŠSKÉ JÍZDY VLAKEM A TRAMVAJÍ

První prosincové dny jsou každoročně spojeny se začátkem Adventu, ale i s tím, že se blíží Mikuláš. Železniční spolky u této příležitosti vždy vypraví nějakou soupravu, po níž chodí Mikulášská družina a zpestřuje tak dětem jízdu.První prosincový víkend roku 2007 byl plný takovýchto akcí. Protože ani náš tým nemůže být všude, rozdělili jsme se na dvě části a náš první dvoučlenný tým Libor Kokeš a já, jsme absolvovali jízdu historickým motorovým vozem z Brna do Židlochovic a taktéž jízdu historickou tramvají z brněnských Nových sadů do Líšně, na Stránskou skálu.

Mikulášskou jízdu motorovým vozem řady 240 "Singrovka," pořádalo sdružení KPKV (Klub přátel kolejových vozidel).Trasa vlaku vedla z Brna po koridoru až do městečka Hrušovany u Brna, kde vlak odbočil na starou nepoužívanou lokální trať do Židlochovic. Na této trati se již železniční provoz nevyskytuje od r.1979.Osobní dopravu nahradily autobusy a nákladní zase těžká nákladní auta. Bylo zajímavé sledovat jak se vláček sune po tati zarostlé travou, kvůli stavu svršku a bezpečnosti, jen 20ti kilometrovou rychlostí. Na židlochovickém nádraží už nejsou ani vjezdová návěstidla, ani stavědlo a v nádražní budově byste marně hledali pokladnu. Z budovy je soukromý byt a to že to kdysi bylo nádražíčko, připomínají jen koleje a staré výhybky v trávě.

Na této cestě jsme získali dobré přátele a spojence z řad členů KPKV. Díky panu Markovi jsme se mohli opět neomezeně pohybovat po vlaku, ale obdrželi jsme pozvání na podvečerní jízdu do Adamova.

Po návratu ze Židlochovic, což bylo něco po poledni, jsme se přemístili na Nové sady, což je kousek od hlavního nádraží v Brně, kde na nás čekala historická tramvaj, připravena na svou jízdu do Líšně. Pořadateli této akce byl DPMB a Stanice mladých techniků. Však taky jednoho z pekelníků představoval náš kamarád Jiří Jelen Pavlas. Zájem o "pekelnou" tramvaj byl obrovský.Jen díky panu Pavlasovi opět náš dvoučlenný tým našel dvě místečka a vyjelo se. Mikuláš s družinou skoro nemohli soupravou projít, kvůli množství lidí. Na Stránské byl připraven program pro děti, na tramvaj čekalo velké množství čertů a čertíků.Na vše dohlížel čert s knihou hříchů a červeným brkem místo pera, ve kterém jsme poznali našeho člena Mirka Kadlíka alias Obludu.

Ta samá tramvaj nás odvezla zpět k nádraží, kde jsme si chvilku počkali na návrat "Singrovky" z KPKV, se kterou jsme se vydali na Adamov. Motor brumlal a vlak pomalu projel Maloměřicema, míjel tunely i zastávku Bílovice nad Svitavou i Babice...ale najednou motor zaškytal a umlknul. Motoráček zastavil asi 50m za nástupištěm podbabické zastávky. Lidi od KPKV se snažili vlak přimět znovu k jízdě, venku se za tím setmělo, vlaky od i do Letovic šustily kolem nás na střídačku po jedné koleji, no nic se nedalo dělat, asi po hodině marného boje s technikou se volalo do Maloměřic pro odtah. Netrvalo dlouho a za vlak přijela elektrická lokomotiva "Laminátka," ta nemocný motoráček dostrkala do Adamova. Část lidí šla do nádražní hospůdky a část spravovat vlak. V 19:30 bylo oznámeno že motorák opět jede, kdo tedy chce jet, má možnost. Motoráken cestovali i naši staří známí hasiči z Vinohrad, kteří byli na našich akcích Veveří a Rudka. Podebatovali jsme, cestu zpět jsme s Liborem absolvovali na stanovišti strojvůdce a nakonec vše dobře dopadlo.

V neděli 2.12.07 se jela jízda parním vlakem z České Třebové, kterou absolvovali Jirka a Leoš. Ti jistě podají své zážitky..

Autor: Kamil Kyzlink

Fotogalerie: ZDE

Copyright © 2008 l Design by Smajlenka